אודות יהודים משיחיים,הברית החדשה,וישוע המשיח.

אתר "וואלה" מחק את קמפיין הפרסום הסמוי לאמונה ב"ישו המשיח"

עד כה השתמשו בכלי הפרסומי המטעה תנועות דתיות יהודיות • ב"וואלה" טענו כי הפרסומים "לא מוצגים כתוכן מערכתי" וכי הם מותרים על-פי חוק, אך מחקו אותם לאחר הפנייה
17/12/2015

אתר "וואלה" החל לאחרונה בשיתוף פעולה מסחרי עם קבוצת היהודים-המשיחיים, אנשים המגדירים את עצמם כיהודים שמאמינים שישוע הוא המשיח. השבוע עלו טקסט כללי בנושא וסרטון ובו ראיון קצרשערכה אביגיל אריאלי עם ד"ר ארז צורף, שהוצג כ"פסיכולוג ויהודי משיחי". גולשי אחד משני האתרים הגדולים בישראל הוזמנו להרחיב את ידיעותיהם בסוגיית היהדות המשיחית.

הבוקר פורסם פרק נוסף בשיתוף הפעולה המסחרי, ידיעה וסרטון ובו עוד ראיון קצר שערכה אריאלי עם ד"ר צורף, שהסביר את עיקרי אמונתו והדגיש בדבריו את ההבדלים בין יהודים-משיחיים לנוצרים. בתחתית הידיעות הפרסומיות צוינו הפניה וקישור לאתר בשם "בלוג המשיח".

הידיעות והסרטונים באתר "וואלה" הוצגו באופן שנראה כאילו מדובר בתוכן מערכתי של האתר, למעט שני רמזים: הביטוי "בשיתוף היהודים-המשיחיים", שנכלל בשורת הקרדיט לידיעה, והביטוי "תוכן שיווקי – בשיתוף היהודים-המשיחיים", שהופיע בגופן קטן ובצבע דהוי מתחת לנגן הווידיאו בעמוד. בסרטון עצמו, אגב, לא ניתן כל גילוי נאות לכך שמדובר בפרסום סמוי ("תוכן שיווקי"), ההפך הוא הנכון: הסרטון נכלל בסדרה המכונה "Family Guide", סדרה שהמוטו שלה הוא "מה שחשוב לדעת".

זו אינה הפעם הראשונה שאתרי אינטרנט מרכזיים בישראל מקדמים באמצעות פרסום סמוי דת או זרם של אמונה דתית. עם זאת, עד היום בלטו מקרים של הצגת פרסום סמוי לקידום זרמים שונים ביהדות. כך, לדוגמה, במדור היהדות של אתר ynet יש שיתופי פעולה עם ערוץ "אורות", המציג סרטונים שונים בנושאי יהדות, וכן עם עמותת שערים, הפועלת לקידום "יהדות ישראלית".

"מהו ההבדל בין יהדות משיחית לנצרות קתולית?", "וואלה", 17.12.15

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר ערן גוטדנקר, סמנכ"ל השיווק של אתר "וואלה", כי הפרסום מטעם היהודים-המשיחיים "חד-משמעית לא מוצג כתוכן מערכתי". לפי גוטדנקר: "כתוב גילוי נאות פעמיים: בשיתוף – בראש הכתבה, תוכן שיווקי בשיתוף המפרסם – מתחת לפלייר". על השאלה אם אין בעיני האתר כל הבדל בין קידום מוצרים לבין קידום אמונה דתית באמצעות "תוכן שיווקי" לא התקבלה תשובה. מאוחר יותר, כאמור, נמחקו תוכני הקמפיין מהאתר.

זו אינה הפעם הראשונה שאתר "וואלה" מפרסם את תנועת היהודים-המשיחיים: לפני כחמש שנים הסכים "וואלה" לפרסם קמפיין פרסום גלוי של היהודים-המשיחיים, שהתקשו לפרסמו באתרים אחרים. כעת, כאמור, מדובר בקמפיין פרסום סמוי. בתגובה לאתר "כיכר השבת" מוקדם יותר היום מסר אבי אלקלעי, העורך הראשי של "וואלה", כי "הפרסום מותר על-פי חוק". אלקלעי כיוון לא לחוקים ולתקנות הנוגעים לפרסום סמוי או מטעה, אלא לחוק העונשין האוסר על ניסיון להמרת דת תוך שימוש בפיתוי חומרי.

הדפס