אודות יהודים משיחיים,הברית החדשה,וישוע המשיח.

יום ישוע - חג המולד

בעקבות מנהג ההולך ומתפשט בקהילות המשיחיות בחוץ לארץ, שכבר תפס תאוצה בקהילות ישראליות בעיקר של יוצאי בריה"מ לשעבר - יותר ויותר יהודים משיחיים צברים מגיעים לחגוג את חג המולד, שנקרא בשפתם "יום ישוע".
מה מציין תאריך ה-25 בדצמבר?
מה מקורו של חג זה?
24/12/2012

סייל רוזן, אשת מייסד "יהודים למען ישוע", פרסמה בניוזלטר של הארגון מאמר בו היא מעודדת לחגוג את חג המולד ("Celebrate or not to celebrate", vol. 4:5773 / December 2012). לטענתה חג זה קשור בישוע ממש. העובדות יוכיחו זאת?

לידתו של חג המולד

אין סיבה להניח שישוע נולד דווקא ב-25 בדצמבר. זו גם אינה טענה נוצרית עקרונית, למרות שהוגים שונים ניסו בתקופות שונות להוכיח כי מדובר בתאריך מדויק מבחינה היסטורית.
הברית החדשה אינה מציינת את תאריך הלידה של ישוע, ומעט הנתונים שנמסרו על-ידי השליחים סותרים (כרגיל) אלה את אלה.
התאריך נבחר מסיבות שונות ונקבע באופן סופי במאה הרביעית לספירה על ידי הכנסייה - היא הכנסייה הקתולית.
ההנחה הרווחת היא כי מדובר באימוץ חג רומאי פגאני "יום לידת השמש הבלתי מנוצחת", ה-Dies Natalis Solis Invicti, או לכל הפחות ברצון למצוא לו תחלופה בחג נוצרי.
העובדה שהחל מהמאה השישית מניין השנים נקשר לפי הולדת ישוע, נתנה כנראה תנופה נוספת לתאריך שנחשב כיום הולדתו, ה-25 בדצמבר.

לסיכום ביניים, ניתן לומר כי יהודים משיחיים החוגגים את חג המולד, חוגגים חג נוצרי קתולי שמקורו בדת אלילית פגאנית של רומא העתיקה. לא רק שאין הדבר מיוסד על המקרא, אלא שעוולה זו מנוגדת לרוח התנ"ך האוסר להעתיק מן עובדי האלילים.

הולדת ישוע בברית החדשה

לפי המסופר בבשורה המיוחסת למתי, ישוע נולד בימי הורדוס הגדול:
"וַיְהִי בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ כַּאֲשֶׁר נוֹלַד יֵשׁוּעַ..." - מתי 2,1 (על מנת ליישב סתירות בברית החדשה, ישנם הטוענים כי המדובר בהורדוס אחר, היות וכמה מושלים נקראו בשם זה, אולם הבשורה על פי מתי ממשיכה ומדגישה כי אכן מדובר בהורדוס הגדול: "וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת הוֹרְדוֹס.. וּכְשָׁמְעוֹ כִּי אַרְכְלוֹס מָלַךְ בִּיהוּדָה תַּחַת הוֹרְדוֹס אָבִיו..." - מתי 2,19-22).
הורדוס המלך מת בשנה הרביעית לספירה, היינו שישוע נולד לפני יותר מ-2017 שנה.

אולם, ללוקס ישנה גרסה אחרת, וישוע - על פי בשורתו - נולד בשנה השביעית לספירה, אחד-עשרה שנים לאחר מות הורדוס, בערך לפני 2006 שנה:
" וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיֵצֵא צַו מֵאֵת קֵיסַר אוֹגוּסְטוֹס לִמְנוֹת אֶת־כָּל־יֹשְׂבֵי תֵבֵל׃ וְהַמִּפְקָד הַזֶּה הָיָה הָרִאשׁוֹן בִּהְיוֹת קוּרִינִיּוֹס שַׁלִּיט בְּסוּרְיָא...וַיַּעַל גַּם־יוֹסֵף מִן־הַגָּלִיל (...) לְהִתְפָּקֵד עִם־מִרְיָם הַמְאֹרָשָׂה לוֹ וְהִיא הָרָה׃" - לוקס 2,1-5
קוריניוס מונה לשליט בסוריה, לאחר הדחתו של ארכלוס בשנה השישית לספירה.

אבל לוקס אינו סגור על עצמו... במקום אחר, הוא טוען כי ישוע נולד כשלושה שנים לאחר מות הורדוס, וכשמונה שנים לפני מפקד האוכלוסין!!! כאילו לפני 2014 שנה לערך:
"וַיְהִי בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לְמַלְכוּת טִיבַרְיוֹס קֵיסַר... וְיֵשׁוּעַ הֵחֵל מַעֲשֵׂהוּ וְהוּא כְּבֶן־שְׁלשִׁים שָׁנָה..." לוקס 3,1-23
טיבריוס עלה על כס הקיסרות בשנת 14 לספירה. חמש-עשרה שנה לאחר מכן, היינו בשנת 29 לספירה,
ישוע היה כבן שלושים - כמעט מלאו לו שלושים. ולפי זה הוא נולד בשנה הראשונה לפני הספירה.
על היום והחודש, לא כתבו מילה. ועל כך הייתי מצטט את הפסוק הבא: "וְהַיּוֹם הַהוּא וְהַשָׁעָה הַהִיא אֵין אִישׁ יוֹדֵעַ גַּם־לֹא מַלְאָכֵי הַשָׁמַיִם גַּם־לֹא הַבֵּן בִּלְתִּי אָבִי לְבַדּוֹ" - מתי 24,36

ובנוסף, לפי הסיפורים "המלווים" את אירוע לידתו של ישוע בבשורה על פי לוקס, ניתן לשער שהוא נולד בתקופה נעימה יותר מאשר עונת החורף, כי - על פיו - רועי צאן היו מעבירים את הלילה בחוץ, בגבעות בית-לחם:
"וְרֹעִים הָיוּ בָּאָרֶץ הַהִיא לֵנִים בַּשָּׂדֶה וְשֹׁמְרִים אֶת־מִשְׁמְרוֹת הַלַּיְלָה עַל־עֶדְרָם׃" - לוקס 2,8

ברור כי מתחילתה, בכל קנה מידה בה נמדוד אותה - הברית החדשה אינה נאמנת. ומוכרח לומר כי מחבריה לקחו אוסף של דמיונות, סיפורים ואגדות וניסו לשבץ אותם בהקשר היסטורי מסוים שיכול להתאים למה שהם פירשו כהגשמת נבואות מסוימות.

ולענייננו, רואים שוב שיהודים משיחיים לא נוהגים תמיד על פי המקרא כפי טענתם, אלא שמאמצים לעצמם יותר ויותר מנהגים נוצרים ופגאנים, כאשר מה שהם שומרים מיהדותם נמצא בגדר של פולקלור בלבד.

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים